Niemal wraz z początkiem pandemii Burmistrz Żywca wydał zarządzenie w sprawie organizacji pracy Urzędu Miejskiego w Żywcu zapewniającej ochronę zdrowia, życia oraz bezpieczeństwo mieszkańcom Miasta Żywca oraz pracownikom samorządowym w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Zaproponowane działania skupiały się przede wszystkim wokół takich rozwiązań, które pozwolą na maksymalne ograniczenie kontaktu bezpośredniego pomiędzy mieszkańcami a urzędnikami, przy jednoczesnym zapewnieniu niepogorszonego poziomu obsługi.
Od momentu rozpoczęcia pandemii COVID – 19 Urząd Miejski w Żywcu przyjmował interesantów
z zachowaniem obostrzeń sanitarnych. Na terenie obiektu urzędu mogła przebywać tylko ograniczona liczba osób.
Udostępniono możliwość załatwiania spraw drogą elektroniczną, z czego korzysta znaczna liczba interesantów. Z bezpośredniej obsługi Urzędu korzystały osoby, które nie miały możliwości załatwienia sprawy drogą elektroniczną lub sprawa wymagała osobistej wizyty w Urzędzie (wymeldowanie, zameldowanie, wyrobienie dowodu osobistego, itp.).
W drzwiach wejściowych do obiektu urzędu została zainstalowana bramka do pomiaru temperatury wraz z urządzeniem mechanicznym do dezynfekcji dłoni. Klienci urzędu byli załatwiani przy stolikach z osłoną z pleksi w celu zapewnienia ich bezpieczeństwa oraz pracowników. Osłony z pleksi zostały również zamontowane w pomieszczeniach biurowych pomiędzy poszczególnymi stanowiskami pracy. Na korytarzach zostały wyznaczone miejsca dla interesantów z zachowaniem obostrzeń sanitarnych.
Pracownicy zostali zabezpieczeni w przyłbice , maseczki, rękawice ochronne, płyny do dezynfekcji dłoni.
Dokumenty wpływające do Urzędu były dezynfekowane za pomocą lampy UV i ozonowane w specjalnej szafie metalowej do tego przeznaczonej.