Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym
Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej
Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3-5 lat w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku.
Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP
Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Liczba dzieci w szkołach podstawowych
Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej.
Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej.
Wskaźnik efektywności zatrudnienia nauczycieli
Wskaźnik określa ilu uczniów potrzeba, aby sfinansować 1 umownie liczony etat nauczyciela.
W roku szkolnym 2019/2020 Miasto Żywiec było organem prowadzącym dla 6 przedszkoli publicznych, 5 szkół podstawowych oraz 2 zespołów szkolno-przedszkolnych. Ponadto, w Mieście funkcjonowało 1 przedszkole niepubliczne o uprawnieniach publicznych, 8 niepublicznych przedszkoli, których organami prowadzącymi były osoby fizyczne, a także 4 niepubliczne szkoły podstawowe o uprawnieniach szkoły publicznej.
ORGANIZACJA SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
Do 5 szkół podstawowych i 2 zespołów szkolno-przedszkolnych uczęszczało w roku szkolnym 2019/2020 –
2.204 uczniów. Funkcjonowało 108 oddziałów, w których zatrudnionych było 338 nauczycieli na 301,07 etatu
i 106 pracowników administracyjno-obsługowych na 101,5 etatu. Łącznie w szkołach zatrudnione były 444
osoby na 402,57 etatu.
Do 6 przedszkoli i 2 zespołów szkolno-przedszkolnych uczęszczało 715 wychowanków. W przedszkolach miejskich funkcjonowało 36 oddziałów, w których zatrudnionych było 127 nauczycieli na 101,77 etatu i 93 (+ 1 na sezon grzewczy) pracowników obsługi na 87,68 etatu (+ 1,00 etatu na sezon grzewczy), co dawało łącznie 220 osób (+ 1 osoba na sezon grzewczy) na 189,45 etatu (+ 1,00 na sezon grzewczy). Nauczyciele zatrudnieni posiadają pełne kwalifikacje zawodowe uzupełnione dodatkowymi specjalizacjami (gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna, logopedia, terapia pedagogiczna, oligofrenopedagogika).
Placówki oświatowe prowadzone przez Miasto Żywiec w roku szkolnym 2019/2020 funkcjonowały w 14 budynkach komunalnych, wyposażonych w 146 sal lekcyjnych. Każda ze szkół podstawowych posiada własną salę gimnastyczną, uczniowie wszystkich szkół korzystają z krytej pływalni miejskiej w ramach godzin wychowania fizycznego lub zajęć pozalekcyjnych SKS. Oblicze żywieckich szkół charakteryzuje poziom wyposażenia w środki techniczne do nauki i wzajemnego informowania. Szkoły zostały wyposażone w pracownie komputerowe.
BAZA LOKALOWA I WYPOSAŻENIE SZKÓŁ W KOMPUTERY
Stan techniczny i funkcjonalność budynków oświatowych oraz urządzeń sportowo-rekreacyjnych uznać
należy za dobry, co jest rezultatem stałych, znacznych nakładów finansowych czynionych od kilku lat.
W okresie sprawozdawczym czyniono stale działania dla poprawy bazy lokalowej placówek
oświatowych, w tym wyposażenia w sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne. Prace remontowe realizowane w placówkach oświatowych w 2020 r.:
Szkoła Podstawowa Nr 1:
remont łazienek
malowanie sal, wymiana barierki
Szkoła Podstawowa Nr 2:
impregnacja drzwi, malowanie łazienek
Szkoła Podstawowa Nr 3:
montaż i instalacja gniazd
malowanie sal
remont instalacji elektrycznej
Szkoła Podstawowa Nr 5:
malowanie pomieszczeń szkoły, wymiana rynien
Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr 1:
usunięcie awarii systemu alarmowego
naprawa dachu - zakup materiałów
wymiana drzwi wejściowych
Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr 2:
modernizacja sieci teleinformatycznej
remont świetlicy szkolnej
modernizacja pracowni języka angielskiego
Szkoła Podstawowa Nr 9:
malowanie pomieszczeń szkolnych
wymiana uszkodzonego bloku gazowego
wymiana barierki do kołowrotu, remont schodów, montaż barierki stalowej do kotłowni
Przedszkole Nr 6:
wykonanie izolatki w związku z COVID-19
przegląd systemu i wykonanie domofonu
Przedszkole Nr 9:
malowanie salki rehabilitacyjnej - zakup materiałów
Przedszkole nr 10:
malowanie sal zajęć i wymiana parkietów
Przedszkole nr 11:
remont dachu
naprawa instalacji oświetlenia
naprawa poręczy przy schodach
Przedszkole nr 12:
remont i malowanie sal
zakup systemu alarmowego
System doskonalenia i dokształcania nauczycieli spowodował, że większość nauczycieli posiada już kwalifikacje do nauczania co najmniej dwóch przedmiotów. Liczna jest grupa nauczycieli posiadających uprawnienia do uczenia trzech przedmiotów. Efektem podejmowanych działań oraz właściwej polityki kadrowej jest niewątpliwie bardzo dobra struktura w zakresie poziomu wykształcenia nauczycieli, co obrazuje poniższa tabela oraz szeroki „wachlarz” form i metod pracy nauczycieli, a w konsekwencji osiągane wyniki nauki uczniów.
Wyższe wykształcenie magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym w roku szkolnym 2019/2020 posiadało 95,91% zatrudnionych nauczycieli (w 2000 r. było to 82,00% pedagogów). System doskonalenia zawodowego wśród nauczycieli pośrednio wspierany był przez obowiązujący system awansów zawodowych. Stan w zakresie posiadanych stopni awansu zawodowego nauczycieli na koniec roku szkolnego 2019/2020 obrazuje poniższa tabela.
Stopniem zawodowym nauczyciela dyplomowanego w 2020 r. legitymowało się 317 nauczycieli tj. 68,17 % spośród ogółu zatrudnionych. Dobra polityka kadrowa w szkołach w zakresie doboru kadry nauczycielskiej zapewniła także w roku szkolnym 2019/2020 w miarę dobrą strukturę zatrudnienia, uwzględniając staż pracy nauczycieli. Dominują nauczyciele ze stażem pracy w przedziale od 20 do 30 lat. Przy nauczycielach z dużym dorobkiem zawodowym pracują młodzi, co zapewnia pożądaną dobrą jakość pracy.